Het Coronavirus treft niet alleen ons als maatschappij en onze gezondheidssector diep, maar laat op heden ook zijn sporen na op de arbeidsmarkt en meer concreet in de bestaande arbeidsrelaties. Het virus oefent druk uit op de organisatie van ondernemingen om de maatregelen van de overheid en de gezondheidsadviezen zo veel als mogelijk te trachten te verzoenen met de bestaande en de vele nieuwe sociaalrechtelijke en arbeidsrechtelijke bepalingen.
Eén van de meest treffende maatregelen van de overheid in de strijd tegen de huidige coronapandemie is ongetwijfeld telewerk. Het regelgevend kader bestaat al langer, maar is nu brandend actueel. Het is dan ook onze bedoeling om tijdens het webinar ‘sociale actua’ jullie een antwoord te bieden op o.a de volgende vragen:
- Is de werkgever verplicht om werknemers te laten telewerken en is er een verschil tussen functies in essentiële en niet-essentiële sectoren? Met welk (juridisch) kader dient de werkgever hierbij rekening te houden?
- Wat indien telewerk niet mogelijk is? Met welke maatregelen moet de werkgever dan rekening houden op de werkvloer?
- Hoe wordt vervolgens nagegaan of de werkgever de maatregelen m.b.t. telewerk en andere preventiemaatregelen naleeft en wat zijn de mogelijke sancties bij niet-naleving? Meer in het algemeen wordt hierbij dieper ingegaan op de bevoegdheden van de sociale inspecteurs in het kader van een (flits)controle en welke verschillende gevolgen hun optreden kan hebben.
Het tweede topic van dit webinar zal zich toespitsen op de gevolgen van de Coronamaatregelen op het werkvolume binnen de onderneming. Wat indien het Coronavirus een aanhoudende negatieve impact heeft op het werk binnen de onderneming? Kan de werkgever zijn werknemers (verder) tijdelijk werkloos stellen en zo ja met welke aspecten dient de werkgever hierbij rekening te houden? Opnieuw wordt ook hier dieper ingegaan op het controleaspect en de mogelijke gevolgen van een oneigenlijk gebruik van werkloosheid door de werkgever.
Tot slot, is het de bedoeling om tijdens het webinar ook een antwoord te bieden op een aantal andere prangende en relevante arbeidsrechtelijke vragen die het Coronavirus en de ermee gepaarde maatregelen met zich meebrengen, o.a.
- Wat is de impact van Covid-19 op het al dan niet al vastgelegd verlof en het vakantiegeld?
- Wat is de impact van Covid-19 op het ontslag van werknemers en meer concreet op die van werknemers die ontslagen zijn geweest door middel van een opzegtermijn?
- Wat als Covid-19 een blijvende impact heeft om het werkvolume? Welke mogelijkheden opties zijn er voor de ondernemingen zowel op korte als op lange termijn voorhanden?
- Wat met het recht op privacy en het inzetten van tools op de werkvloer om besmetting te vermijden?”
Inschrijven voor Webinar - Sociale update - Meester Sieglien Huyghe en Meester Sofie Vitse - BAB
Je moet inloggen om te kunnen inschrijven.
Ik wil inloggen